Mitä kiropraktiikka on?

Yleisesti määriteltynä kiropraktiikka on selkärangan, nivelten sekä lihaksiston toimintahäiriöiden tutkimista, hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Pyrkimyksenä on lihasjännitysten lieventäminen, nivelten liikeratojen normalisointi ja kipuoireiden helpottaminen.

Vuosien kokemuksen ja jatkokoulutusten myötä, olemme perehtyneet tarkemmin selkärangan rakenteellisiin poikkeamiin ja hermojärjestelmän häiriöihin. Kiropraktinen lähestymistapamme on suuntautunut kyseisten ongelmien tutkimiseen, hoitamiseen ja kuntouttamiseen.

Selkärangan ensisijainen tehtävä on suojata hermostoa, koska hermosto kontrolloi ja ohjaa kehon jokaista elintärkeää toimintaa. Päivittäiset rasitteet ja kuormitukset voivat aikaansaada selkärangan rakenteellisia poikkeamia, nikamien toimintahäiriöitä ja kiputiloja. Nämä aiheuttavat ongelmia hermoston toimintaan, eli aivojen ja kehonväliseen tiedonkulkuun. Hoitotoimenpiteillämme pyrimme korjaamaan selkärangan rakenteellisia poikkeamia ja nikamien toimintahäiriöitä ja näin mahdollistaa normaali hermoston toiminta. Hermoston normaali toiminta tukee selkärangan rakennetta, vahvistaa kehon paranemista ja ennaltaehkäisee sairauksia.

Kiropraktinen hoito tapahtuu joko käsin, kiropraktisten instrumenttien tai hoitopöydän avulla.

Kiropraktiikko

Kiropraktikko on Valviran rekisteröimä ja valvoma ammattinimike, jota saa käyttää vain kansainvälisen Doctor of Chiropractic (D.C.) - tutkinnon Council on Chiropractic Education (CCE) - akreditoidussa yliopistossa suorittanut henkilö.

Kiropraktikon suorittama ylempi korkeakoulututkinto edellyttää 4-6 vuotta täysipäiväistä opiskelua. Se sisältää myös ohjatun klinikkatyöskentelyn.

Kiropraktikon koulutus vastaa esikliinisen vaiheen osalta lääkärin koulutusta. Myös säännölliseen jatkokoulutukseen on velvoitteet. Kiropraktikon antama hoito pohjautuu laajaan perustieteelliseen ja kliiniseen tutkimustyöhön. Tällä hetkellä Suomi on ainoa Pohjoismaa jossa kiropraktikon hoidosta ei saa KELA:n korvausta.

Kenelle hoito sopii?

Kiropraktinen hoitomme sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille ja hoitoon voi tulla ilman lääkärin lähetettä. Osa ammattitaitoamme on selvittää mahdolliset vasta-aiheet ja tehdä erotusdiagnoosi. Tarvittaessa ohjaamme potilaan lääkärin konsultaatioon tai jatkotutkimuksiin.

Toimiva selkäranka osaltaan tukee työkykyä ja voi mahdollistaa säännöllisen liikkumisen ja kuntoilun. Kiropraktiikka on tärkeä osa terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa ja sairauksien ennaltaehkäisyä.

"... olen saanut kiropraktista hoitoa vauvasta lähtien. Säännöllinen hoito antaa minulle virtaa treeneihin, opiskeluun ja työhön."

Sivi, 23v.

"Selkärangan toiminta vaikuttaa aivojesi kykyyn ohjata kehoa."

H. Haavik, 2014. The Reality Check.

"... harrastuksissa välillä loukkaa, mutta onneksi iskä hoitaa."

Oliver, 14v.